Principala noutate a sezonului 2018 din Formula 1. Sistemul de siguranță HALO

#ArticolCuVoce – Citește sau ascultă acest articol

Sistemul de siguranță Halo aduce prima schimbare majoră la nivel de design și formă a monopostului de Formula 1, din anul 1950 până în prezent. Toată lumea asociază monopostul acestei competiții cu ideea de ”cockpit deschis”, iar Niki Lauda și-a exprimat îngrijorarea cu privire la pierderea ADN-ului acestei competiții. Eu nu cred că este cazul de așa ceva, dar părerile sunt mixte printre experți și piloți deopotrivă.

Motivul introducerii acestui sistem este bazat pe siguranța pilotului. Casca era singurul element de protecție în cazul unui impact cu un obiect. Din păcate, în anul 2009, pilotul de Formula 2, Henry Surtees a suferit un accident mortal în urma unui impact cu o roată a unui monopost. În același an, Felipe Massa a fost lovit în cască de un arc al unui monopost Brawn suferind o fractură craniană. De atunci a început să se discute despre nevoia introducerii unui element suplimentar de protecție.

Despre Halo

Este făcut din titan, are o greutate de 7 kg, iar cu tot cu sistemele de prindere, greutatea totală ajunge la o valoare de aproximativ 10-14 kg. Pentru constructori a reprezentat o provocare suplimentară să rămână sub limitele de greutate pe care regulamentul le impune. Iar din punct de vedere aerodinamic, forma tubului Halo nu este întocmai prietenoasă, tocmai de aceea fiecare constructor are dreptul de a proiecta un cadru din carbon, care să îndeplinescă propriile cerințe aerodinamice, dar fără să depășească 20 de mm față de grosimea standard a tubului.

Principala noutate a sezonului 2018 din Formula 1. Sistemul de siguranță HALO

Principala noutate a sezonului 2018 din Formula 1. Sistemul de siguranță HALO

La nivel de siguranță pot spune că este impresionant. Este conceput să reziste la un impact cu un obiect de 20 de kg la o viteză de 225 km/h. Iar James Allison, Technical Chief Mercedes-AMG Petronas Motorsport, a declarat că poate susține greutatea unui autobuz etajat (double decker), care cântărește 8 tone.

Părerile piloților despre Halo

O parte dintre ei au primit cu entuziasm acest nou sistem de siguranță, o altă parte l-au criticiat și și-au exprimat nemulțumirea din punct de vedere estetic. Ultima declarație pe care am citit-o din partea actualului campion mondial, Lewis Hamilton, a fost “I think, from next year, it’s all downhill in terms of how it looks, but safety will go up at least.”  Dar indiferent de poziția lor, schimbarea este una obligatorie și este reglementată prin regulamentul competițional Formula 1 al anului 2018.

Concluzia

Acest prim prototip al sistemului de siguranță Halo își va schimba forma în anii ce vor urma. Evoluția din F1 este extrem de rapidă, iar design-ul în mod cert se va adapta. Indiferent dacă îți place sau nu, în mod cert te vei obișnui cu noua formă a mașinilor și trebuie avut în vedere faptul că siguranța piloților trebuie întotdeauna să fie prioritară.

În schimb, eu cred că este doar un prim pas până la instalarea unui sistem similar cu un parbriz, care va acoperi în totalitate suprafața din fața pilotului. Dacă ne amintim de ghinionul multiplului campion mondial și unul dintre cei mai talentați piloți pe care Formula 1 i-a avut, Ayrton Senna, sistemul de siguranță Halo nu ar fi făcut nicio diferență în vederea protejării pilotului cu impactul unui obiect de dimensiuni reduse. Așa că acesta este doar începutul. Mai jos îți voi lăsa câte imagini cu prototipul Mclaren Mp4-X Forlmula 1, care consider că este foarte aproape de forma monopostului din viitor.

Care este părerea ta despre sistemul de siguranță Halo?

Până data viitoare, rămâi cu bine, rămâi cu #poftădesport!

0 Comments

Leave a Comment

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.